Zdrowie┼╗ywienie

Glutation ÔÇô moleku┼éa ┼╝ycia. Jak naturalnie podnie┼Ť─ç jego poziom?

Glutation ÔÇô moleku┼éa ┼╝ycia. Jak naturalnie podnie┼Ť─ç jego poziom?
Market GIOCO. Tw├│j Sklep Ze Zdrow─ů ┼╗ywno┼Ťci─ů

Glutation jest tripeptydem o mistrzowskich zdolno┼Ťciach obronnych i najwa┼╝niejszym przeciwutleniaczem wytwarzanym przez organizm.

Obecny  we wszystkich kom├│rkach organizm├│w ┼╝ywych, gdzie najwa┼╝niejsz─ů jego rol─ů jest ich ochrona przed uszkodzeniami. Najwi─Öcej glutationu znajduje si─Ö w─ůtrobie.  Pe┼éni tam rol─Ö czynnika detoksykacyjnego. Utrzymuje te┼╝ aktywno┼Ť─ç witamin C i E, a ka┼╝dy inny przeciwutleniacz jest od niego zale┼╝ny.

Czym jest glutation?

Ma┼éa cz─ůsteczka peptydowa jest zbudowana z trzech aminokwas├│w: kwasu glutaminowego, glicyny i cysteiny. W organizmie uaktywnia si─Ö w formie zredukowanej GSH.

Z bada┼ä jednoznacznie wynika, ┼╝e poziom GSH w kom├│rkach jest podstawowym czynnikiem warunkuj─ůcym stan zdrowia i d┼éugo┼Ť─ç ┼╝ycia. Produkowany przez ka┼╝d─ů kom├│rk─Ö wyj─ůtkowy tripeptyd jest krytyczny dla prawid┼éowego funkcjonowania uk┼éadu immunologicznego i niezb─Ödny w procesach detoksykacji.

Zbyt niski poziom glutationu sprawia, ┼╝e kom├│rki poddaj─ů si─Ö procesowi samozniszczenia. My szybciej si─Ö starzejemy i cz─Ö┼Ťciej zapadamy na choroby.

Glutation jak zwi─Ökszy─ç produkcj─Ö

W ostatnich latach glutation budzi ogromne zainteresowanie ┼Ťwiata nauki. Dotychczas ukaza┼éo si─Ö ponad 100 tysi─Öcy recenzowanych, w kt├│rych zwi─ůzek uznano za podstawowy czynnik zachowania zdrowia. Jeden z badaczy tego zwi─ůzku, laureat Nagrody Nobla Luc Montagnier okre┼Ťli┼é glutation mianem moleku┼éy d┼éugowieczno┼Ťci.

Rola glutationu

Glutation jest najwa┼╝niejszym czynnikiem antyoksydacyjnym jakim dysponuje organizm. Odgrywa g┼é├│wn─ů rol─Ö w utrzymaniu fizjologicznej r├│wnowagi mi─Ödzy pro- i antyoksydantami, co decyduje o ┼╝yciu i ┼Ťmierci kom├│rek, ponadto:

  • Neutralizuje dzia┼éanie wolnych rodnik├│w
  • Zapobiega degeneracji kom├│rek
  • Zapewnia aktywno┼Ť─ç witamin E, C i prawid┼éowe dzia┼éanie innych przeciwutleniaczy
  • Odtruwa, neutralizuje toksyny, oczyszcza kom├│rki z metali ci─Ö┼╝kich
  • Sprzyja namna┼╝aniu kom├│rek bia┼éych krwinek i decyduje o aktywno┼Ťci limfocyt├│w T
  • Zwi─Öksza ┼╝ywotno┼Ť─ç czerwonych krwinek
  • Wspomaga eliminacj─Ö bakterii, wirus├│w i paso┼╝yt├│w
  • Chroni organizm przed toksynami ┼Ťrodowiskowymi
  • Hamuje aktywno┼Ť─ç hormonu stresu ÔÇô kortyzolu
  • Chroni DNA przed uszkodzeniami wolnych rodnik├│w, zapobiega skracaniu telomer├│w [1]
  • Posiada unikaln─ů zdolno┼Ť─ç odtwarzania uszkodzonych sk┼éadnik├│w kom├│rki g┼é├│wnie bia┼éek oraz lipid├│w b┼éon kom├│rkowych i DNA [2]

Niski poziom glutationu oznacza, ┼╝e organizm nie radzi sobie z usuwaniem wolnych rodnik├│w. Prowadzi to do uszkodze┼ä kom├│rek i os┼éabionej pracy uk┼éadu odporno┼Ťciowego.

Organizm jest nara┼╝ony na rozw├│j kom├│rek nowotworowych i przestaje sobie radzi─ç z sobie patogenami. Nagromadzone toksyny os┼éabiaj─ů lub uszkadzaj─ů w─ůtrob─Ö. Zanieczyszczona krew roznosi toksyczne zwi─ůzki po ca┼éym organizmie. Pojawiaj─ů si─Ö problemy metaboliczne i stopniowo organizm si─Ö wyniszcza.

Glutation jest moleku┼é─ů nieodzown─ů do zachowania zdrowia i spowolnienia proces├│w starzenia. Niezb─Ödny w zapobieganiu nowotwor├│w, chor├│b serca, zwyrodnieniom, ot─Öpieniu. Konieczny by ka┼╝da terapia si─Ö powiod┼éa.  Pocz─ůwszy od autyzmu, przez nowotwory, choroby autoimmunologiczne, zwyrodnieniowe, neurodegeneracyjne. Dr Mark Hyman

Produkcja glutationu stopniowo obni┼╝a si─Ö wraz z wiekiem. Wsp├│┼éczesny tryb ┼╝ycia i fatalne od┼╝ywianie przyspieszaj─ů proces.

Co hamuje produkcj─Ö glutationu:
  • chroniczny stres i toksyczne emocje
  • niedobory snu
  • smog elektromagnetyczny
  • toksyny ┼Ťrodowiskowe
  • ┼╝ywno┼Ť─ç przetworzona i genetycznie modyfikowana
  • brak ruchu
  • choroby, urazy
  • leki farmakologiczne ÔÇô nawet zwyk┼éy paracetamol b┼éyskawicznie ograbia organizm z zapas├│w

Nasz organizm nie jest w stanie przyswoi─ç glutationu w czystej postaci. Musi by─ç produkowany przez sam─ů kom├│rk─Ö. Podany doustnie w formie suplementu zostanie w jelicie cienkim roz┼éo┼╝ony przez enzymy. Nie wiadomo jaka ilo┼Ť─ç ostatecznie dostatnie si─Ö do kom├│rek.

Istnieje ryzyko, ┼╝e przy d┼éugotrwa┼éym podawaniu organizm mo┼╝e ÔÇ×uzna─çÔÇŁ, ┼╝e nie musi go ju┼╝ produkowa─ç  Zatem zamiast szuka─ç suplement├│w trzeba organizmowi zapewni─ç warunki,  dostarczy─ç kom├│rkom budulca i sk┼éadnik├│w do jego syntezy. Reszt─Ö nasze inteligentne cia┼éo zrobi samo.

Jak naturalnie podnie┼Ť─ç poziom glutationu ?

Do produkcji glutationu niezb─Ödne s─ů bia┼éka i kilka zwi─ůzk├│w:

Cysteina 

Jest jednym z trzech aminokwas├│w z kt├│rych zbudowany jest glutation. Najlepszym jej ┼║r├│d┼éem jest bia┼éko serwatki mleka krowiego. I zn├│w nie w formie izolat├│w w suplementach, ale zrobiona domowym sposobem. Serwatka jest ┼éatwo przyswajalna i dostarcza unikalny kompleks  najlepiej przyswajalnych sk┼éadnik├│w. Cysteina w bia┼ékach zb├│┼╝ ma mniejsz─ů przyswajalno┼Ť─ç.

Selen

Dzia┼éa jako silny antyutleniacz i jest niezb─Ödny do wytworzenia GSH. Najwi─Öcej dobrze przyswajalnego selenu znajdziemy w dro┼╝d┼╝ach piwnych. Sporo w soli nieoczyszczonej, mi─Ösie, podrobach i jajkach. Badania wykaza┼éy, ┼╝e selen z w─ůtr├│bki wo┼éowej ma wi─Öksz─ů biodost─Öpno┼Ť─ç ni┼╝ z suplement├│w.

Siarka

Kolejnym czynnikiem niezb─Ödnym do zwi─Ökszenia poziomu glutationu jest ┼╝ywno┼Ť─ç bogata w siark─Ö. G┼é├│wne jej ┼║r├│d┼éa to produkty wysokobia┼ékowe: jaja, mleko, mi─Öso, podroby, ryby i ponownieÔÇŽserwatka.  Sporo siarki zawiera czosnek, cebula, rzepa, brukiew, rzodkiewka czosnek nied┼║wiedzi, rukiew wodna, broku┼éy, kalafior, pomidory.

Witaminy z grupy B i biotyna 

Glutation powstaje wyniku przemian metioniny cysteiny i homocysteiny. Przy niedoborze kwasu foliowego i witamin z grupy B poziom homocysteiny si─Ö podnosi, obni┼╝a metioniny i cysteiny. Sk┼éadniki niezb─Ödne do proces├│w metylacji DNA s─ů najprawdopodobniej krytyczne dla utrzymania produkcji glutationu. Powinni┼Ťmy zatem regularnie dostarcza─ç z po┼╝ywieniem kwas foliowy, biotyn─Ö, witamin─Ö B 6 i B 12. Najwi─Öcej znajdziemy w dro┼╝d┼╝ach, w─ůtr├│bce wo┼éowej, podrobach, mi─Ösie. W s┼éabiej przyswajanej formie w szpinaku, burakach, broku┼éach, fasoli

Kwas ╬▒-liponowy

Dostarczaj─ů go podroby, w─ůtr├│bka, mi─Öso wo┼éowe, zio┼éa, broku┼éy, szpinak. Kwas ALA stymuluje syntez─Ö glutationu, pomaga przewraca─ç poziom GSH po ka┼╝dym wyczerpaniu zapas├│w.

Witaminy C i E
Wspomagaj─ů podnosi─ç poziom glutationu w czerwonych krwinkach i limfocytach.  Pomagaj─ů w jego w recyklingu i utrzymaniu na optymalnym poziomie.

Kluczowa jest przyswajalno┼Ť─ç 

Nie jest trudno dostarczyć wraz z pożywieniem składników niezbędnych do produkcji glutationu, ale gorzej z przyswajaniem. Wiele czynników zaburza ich absorpcję.

  • S┼éaby ogie┼ä trawienny nie pozwala w pe┼éni przyswaja─ç sk┼éadnik├│w nawet z najlepszej ┼╝ywno┼Ťci, ani ÔÇ×trawi─çÔÇŁ emocji.
  • Niedob├│r kwasu ┼╝o┼é─ůdkowego zaburza wch┼éanianie niekt├│rych pierwiastk├│w i witamin z grupy B.
  • Nieszczelne jelita, zaburzenia metaboliczne, niewydolna w─ůtroba i niedostateczna ilo┼Ť─ç enzym├│w trawiennych hamuj─ů produkcj─Ö glutationu.
  • Nawet banalna czynno┼Ť─ç jak w┼éa┼Ťciwy spos├│b jedzenia, kt├│r─ů wsp├│┼éczesny cz┼éowiek zatraci┼é, ma wp┼éyw na od┼╝ywienie kom├│rek i produkcj─Ö glutationu.
Co pomaga zwi─Ökszy─ç produkcj─Ö glutationu?
  • Zio┼éa
    G┼é├│wnie ostropest plamisty zawieraj─ůcy sylimarin─Ö. Wzmacnia mi─ů┼╝sz w─ůtroby, zapobiega nadmiernej utracie glutationu. Mo┼╝e zwi─Ökszy─ç jego produkcj─Ö o ponad 35%  Dobrze jest do┼é─ůczy─ç inne wspomagaj─ůce w─ůtrob─Ö. Ponadto s─ů doniesienia naukowe, ┼╝e poziom glutationu pomagaj─ů zwi─Ökszy─ç zio┼éa: kurkuma, rozmaryn, mi┼éorz─ůb dwuklapkowy.
  • Kawa
    Bogata w przeciwutleniacze odpowiednio parzona naturalna kawa podnosi poziom glutationu i zmniejsza uszkodzenia DNA
  • Kakao
    Jedno z najbogatszych ┼║r├│de┼é od┼╝ywczych gorzki smak zawdzi─Öcza ogromnej ilo┼Ťci flawonoid├│w. Korzystnie wp┼éywa na uk┼éad odporno┼Ťciowy i produkcj─Ö glutationu. Podobne dzia┼éanie ma zielona herbata.
Wietnamska latte

Kawa jajeczna C├á Ph├¬ Trß╗ęng  to tradycyjny energetyczny wietnamski nap├│j z ┼╝├│┼étek jaj, mleka i kawy. Na my┼Ťl o jajkach w kawie robi nam si─Ö niedobrze, ale wbrew pozorom z tego po┼é─ůczenia powstaje  pyszne ÔÇ×p┼éynne tiramisuÔÇŁ.

Jego smakiem zachwycaj─ů si─Ö na ca┼éym ┼Ťwiecie. Jajka s─ů dobrym emulgatorem, ubite w kawie cudownie wzbogacaj─ů jej konsystencj─Ö. Kawa jajeczna jest bardzo od┼╝ywcza, poprawia metabolizm, nie zabiera energii na trawienie. Doskona┼éa na pocz─ůtek dnia.

Składniki:

  • Fili┼╝anka naturalnej kawy espresso
  • 2-3 ┼éy┼╝ki skondensowanego mleka
  • 1-2  jajka od kur pas─ůcych si─Ö na trawie
  • 1/4 ┼éy┼╝eczki cynamonu
  • Opcjonalnie:
  • ┼éy┼╝eczka mas┼éa, mo┼╝e by─ç klarowane
  • nieco cukru waniliowego
  • ┼éy┼╝eczka bia┼éka serwatkowego (gdy ─çwiczymy na si┼éowni)

Ucieramy mikserem ┼╝├│┼étko ze skondensowanym mlekiem, cynamonem ew. mas┼éem/serwatk─ů na najwy┼╝szych obrotach a┼╝ uzyska kremow─ů konsystencj─Ö /45 sekund/. Delikatnie przek┼éadamy do fili┼╝anki i ma┼éym strumieniem wlewamy espresso. Mo┼╝emy 5 sekund miksowa─ç na najni┼╝szych obrotach. Posypujemy cynamonem/i lub kakao.

Odwied┼║ stron─Ö autora i pami─Ötaj by wspiera─ç dobre tre┼Ťci!

Art i Styl - Styl i Harmonia Twojej Przestrzeni
O Autorze

Publikacje

Suweren Rzeczpospolitej / RÓD Mazowiecki
Podobne publikacje
Zdrowie┼╗ywienie

Czy┼Ťciec le┼Ťny, czy rzeczywi┼Ťcie jest lepszy od czystka? Przepisy.

Czy┼Ťciec le┼Ťny [Stachys sylvatica L.] jak nazwa wskazuje jest zio┼éem oczyszczaj─ůcymÔÇŽ
Czytaj
Zdrowie┼╗ywienie

Herbata z li┼Ťci malin.

W┼éa┼Ťciwo┼Ťci prozdrowotne owoc├│w maliny znane s─ů ju┼╝ od staro┼╝ytno┼Ťci. Uprawiane by┼éy oneÔÇŽ
Czytaj
Zdrowie┼╗ywienie

Złote mleko - wpływ na zdrowie, przepisy.

┼Üwie┼╝e zio┼éa i przyprawy s─ů pe┼éne silnych zwi─ůzk├│w zapewniaj─ůcych zdrowie iÔÇŽ
Czytaj
Newsletter
B─ůd┼║ na bie┼╝─ůco
Redakcja powiadomi Ci─Ö o nowo┼Ťciach, warto┼Ťciowych wpisach i wydarzeniach w przestrzeni Ari├│w - Suweren├│w Rzeczpospolitej

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.